"Klistra in från text" är ett av de enklaste sätten att skapa enskilda frågor.
Du kan kopiera text direkt från Word, e-postmeddelanden, webbplatser och i stort sett var som helst och klistra in den direkt i inmatningsfönstret.
Så länge formateringen är korrekt (du kan även ändra den efter att du har infogat texten) så sköter resten sig själv.
Den första meningen anses alltid vara frågeformuleringen, medan följande tolkas som svarskategorier. En enda mening anses dock vara en "Fråga som ett textfält". Vid ett avsnittsbyte (2xEnter) börjar formuleringen av frågan om.
Trycker du på 'Klistra in från text' kan du se en detaljerad guide under 'Visa hjälp' som visar hur du ställer in din text och vilka andra alternativ 'Klistra in från text' erbjuder.
Du kan också hitta ett exempel på formatering: https://www.surveyxact.dk/kursusmaterialer/
Scrolla ner och ladda ner "Klistra in frågor från text".
Hur avslutar du egentligen dina frågeformulär?
Visste du att du kan skicka vidare respondenter till vilken webbplats som helst – till exempel en anpassad undersida på organisationens webbplats?
Funktionen ger dig möjlighet att guida respondenten vidare efter avslutat svar och att hålla kvar dem en liten stund. Det är också en möjlighet att ge dem ett specialerbjudande, fråga om de vill delta i en ny undersökning eller ge dem material för att utbilda sig i ett givet ämne.
Bara din fantasi sätter gränserna och det tar mindre än en minut att sätta upp.
I frågeformulärsmenyn klickar du på "Avancerat". I rullgardinsmenyn klickar du på "Omdirigera respondent efter svar " och infogar din länk. Det är allt som krävs.
Du kan automatiskt få ett meddelande via e-post när en respondent har fyllt i ett frågeformulär, svarat på något konkret (som "Riktigt dåligt") eller har uppfyllt några fördefinierade kriterier som du bestämmer.
Den är särskilt användbar för PULS, SPOT och andra vanliga mätningar, där det också är viktigt att kunna agera snabbt.
Men det är inte bara administratörer som kan stå som mottagare – det är också respondenterna själva.
Ett e-postmeddelande som automatiskt skickas till respondenten efter att hen har svarat är ett enkelt och effektivt sätt att ge respondenterna möjlighet att till exempel anmäla sig till speciella evenemang, få erbjudanden eller annat.
Det kan också vara så att du vill ge ett extra litet tack till alla som delar med sig av sina tankar i en 'Goda råd' eller 'Extra'-låda.
Inställningen är mångsidig och vilken eller vilka åtgärder som utlöser sändningen av ett automatiskt e-postmeddelande är helt upp till dig.
I frågeformulärsmenyn klickar du på "Avancerat". Klicka på "E-postaviseringar" i rullgardinsmenyn. Sedan väljer du 'Skapa nytt'.
Du kan skapa dina egna tidsscheman för datainsamling. Det innebär att du kan ställa in distributions-emails och påminnelser om e-post och SMS för automatiskt utskick.
Det sparar inte bara mycket manuellt arbete - det innebär också att ni inte behöver hålla koll på det internt eller ha hela den detaljerade planen i ett annat system/dokument.
Och kanske bäst av allt? Att skapa ett tidschema tar mindre än en minut.
Under menyn "Datainsamling" klickar du på "Tidsplan för datainsamling" längst ut till höger. Här kan du skapa nya scheman och se/redigera gamla scheman. Du kan också avaktivera befintliga scheman..
Visningsfilter gör det möjligt för dig att filtrera på alla rapporter och översikter.
Det betyder att du aldrig behöver ha flera olika flikar öppna samtidigt för varje seminarium, kurs eller annat som du sedan bläddrar igenom för att hitta den visning du söker.
Istället kan du filtrera på i stort sett vad som helst som du (eller din chef) önskar.
Under de relevanta menyalternativen klickar du på "Filter". Här kan du skapa nya filter och se/redigera gamla filter. Du kan också avaktivera befintliga filter.